
Osoby stosujące przemoc trafiające do terapii dzielą się na dwa typy. Rzadko, są to osoby zgłaszające się dobrowolnie do programu korekcyjno-edukacyjnego, albo tzw. sprawcy, którym grożą sankcje prawne, a terapia jest warunkiem postawionym przez sąd, którego spełnienie pozawala na uniknięcie konsekwencji prawnych.
Osoba stosująca przemoc to osoba, która za pomocą działań przemocowych zaspokaja swoje potrzeby, takie jak: potrzebę bezpieczeństwa, potrzebę sprawstwa, potrzebę wpływu i kontroli, potrzebę szacunku i uznania, potrzebę zrozumienia, potrzebę miłości, potrzebę porządku i sprawiedliwości.
Taką osobę bardzo często charakteryzują deficyty w różnych obszarach funkcjonowania, zwłaszcza:
- deficyt umiejętności odraczania gratyfikacji,
- deficyt umiejętności wyrażania uczuć i emocji,
- upośledzenie zdolności współodczuwania,
- deficyt umiejętności odraczania reakcji,
- deficyt w radzeniu sobie z lękiem (zaborczość/zazdrość),
- deficyt w umiejętności uczenia się,
- upośledzenie związków (tzw. płytkie związki; utrzymywanie relacji ze względu na przydatność innych w realizacji własnych celów).
Mechanizmy działania i funkcjonowania codziennego osoby stosującej przemoc to przede wszystkim: zaprzeczanie, zatajanie, kontrolowanie, upokarzanie, obwinianie, manipulowanie i umniejszanie.
W naszej pracy terapeutycznej, korekcyjno-edukacyjnej z osobami stosującymi przemoc zauważamy bardzo często, że to przeżyta przez nich trauma w dzieciństwie lub w młodych latach jest źródłem zachowań przemocowych.
Często tzw. sprawcy przemocy noszą w sobie traumy, sami byli ofiarami i ich działania są jedynym znanym im sposobem na pozbycie się nadmiaru czucia takich emocji jak złość, gniew, strach, smutek, których nie mieli okazji nigdy zrozumieć i odreagować. Właśnie zrozumieć i poczuć to co było dla nich trudne w tamtym czasie. Często mówią o tym jak byli bici, wyzywani i straszeni przez rodziców, ale tłumaczą takie sytuacje, że to było dla ich dobra, co pomogło im wyrosnąć na „ porządnych ludzi”.
W pracy terapeutycznej z osobą stosującą przemoc ważne jest, aby pomóc jej zrozumieć i poczuć jakie emocje i uczucia przeżywała wtedy kiedy doznawała sama przemocy oraz to czego w tym czasie potrzebowała, czyli nazwać i wyrazić swoje potrzeby.
Kiedy taka osoba jest w stanie zrozumieć siebie w sytuacji doznawania przemocy, wtedy pomagamy jej zrozumieć co może poczuć i czego potrzebować osoba wobec której ona stosuje przemoc.
Podsumowując, praca z osobami stosującymi przemoc polega na dostarczeniu im wiedzy czym jest przemoc, jakie są skutki prawne i społeczne stosowania przemocy oraz nauce empatii, porozumienia bez przemocy z innymi ludźmi, czyli języka serca wg metody M. Rosenberga.
Dlaczego tak trudno „ naprawić sprawcę przemocy”?
Osoby stosujące przemoc trafiające do terapii dzielą się na dwa typy. Rzadko, są to osoby zgłaszające się dobrowolnie do programu korekcyjno-edukacyjnego, albo tzw. sprawcy, którym grożą sankcje prawne, a terapia jest warunkiem postawionym przez sąd, którego spełnienie pozawala na uniknięcie konsekwencji prawnych.
Osoba stosująca przemoc to osoba, która za pomocą działań przemocowych zaspokaja swoje potrzeby, takie jak: potrzebę bezpieczeństwa, potrzebę sprawstwa, potrzebę wpływu i kontroli, potrzebę szacunku i uznania, potrzebę zrozumienia, potrzebę miłości, potrzebę porządku i sprawiedliwości.
Taką osobę bardzo często charakteryzują deficyty w różnych obszarach funkcjonowania, zwłaszcza:
- deficyt umiejętności odraczania gratyfikacji,
- deficyt umiejętności wyrażania uczuć i emocji,
- upośledzenie zdolności współodczuwania,
- deficyt umiejętności odraczania reakcji,
- deficyt w radzeniu sobie z lękiem (zaborczość/zazdrość),
- deficyt w umiejętności uczenia się,
- upośledzenie związków (tzw. płytkie związki; utrzymywanie relacji ze względu na przydatność innych w realizacji własnych celów).
Mechanizmy działania i funkcjonowania codziennego osoby stosującej przemoc to przede wszystkim: zaprzeczanie, zatajanie, kontrolowanie, upokarzanie, obwinianie, manipulowanie i umniejszanie.
W naszej pracy terapeutycznej, korekcyjno-edukacyjnej z osobami stosującymi przemoc zauważamy bardzo często, że to przeżyta przez nich trauma w dzieciństwie lub w młodych latach jest źródłem zachowań przemocowych.
Często tzw. sprawcy przemocy noszą w sobie traumy, sami byli ofiarami i ich działania są jedynym znanym im sposobem na pozbycie się nadmiaru czucia takich emocji jak złość, gniew, strach, smutek, których nie mieli okazji nigdy zrozumieć i odreagować. Właśnie zrozumieć i poczuć to co było dla nich trudne w tamtym czasie. Często mówią o tym jak byli bici, wyzywani i straszeni przez rodziców, ale tłumaczą takie sytuacje, że to było dla ich dobra, co pomogło im wyrosnąć na „ porządnych ludzi”.
W pracy terapeutycznej z osobą stosującą przemoc ważne jest, aby pomóc jej zrozumieć i poczuć jakie emocje i uczucia przeżywała wtedy kiedy doznawała sama przemocy oraz to czego w tym czasie potrzebowała, czyli nazwać i wyrazić swoje potrzeby.
Kiedy taka osoba jest w stanie zrozumieć siebie w sytuacji doznawania przemocy, wtedy pomagamy jej zrozumieć co może poczuć i czego potrzebować osoba wobec której ona stosuje przemoc.
Podsumowując, praca z osobami stosującymi przemoc polega na dostarczeniu im wiedzy czym jest przemoc, jakie są skutki prawne i społeczne stosowania przemocy oraz nauce empatii, porozumienia bez przemocy z innymi ludźmi, czyli języka serca wg metody M. Rosenberga.
W ramach zadania publicznego pn.” Program dla OSP w podregionie siedleckim 2022- „PO-MOC” każdy uczestnik może wziąć udział w:
– konsultacji wstępnej -diagnostyczneji/lub konsultacjach motywujących do udziału
– spotkaniach grupy korekcyjno-edukacyjnej
– konsultacjach indywidualnych
W razie pytań lub wątpliwości zapraszamy do kontaktu z pracownikiem
Punktu Konsultacyjnego pod nr tel. 693 570 205
Istnieje możliwość umówienia spotkań na terenie miasta Siedlce, powiatu siedleckiego, powiatu łosickiego i powiatu sokołowskiego.
Tytuł zadania: Program dla OSP w podregionie siedleckim 2022- „PO-MOC”
Zadanie dofinansowane ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego
